יום ראשון, 23 באוגוסט 2009

סיפור מעניין עם מסר חשוב

זה קרה כשהייתי בכיתה ה'.

מאיר המורה הקפדן למדעים נכנס לשיעור דקה לפני הצלצול. הוא שם את התיק שלו והתחיל לרשום על הלוח את נושא השיעור "שרשרת המזון בטבע". כל התלמידים עדיין השתוללו בהפסקה. כשהיה צלצול כולם רצו והתיישבו במקומותיהם שבשקט.

מאיר המורה, נעמד מאחורי השולחן כדי להתחיל את השיעור כשהוא שם לב שהטלפון הנייד שלו נעלם מהשולחן (בזמנו טלפון נייד היה יקר ונדיר). פניו האדימו עד מאוד והוא צעק "מי לקח את לי הפלאפון?".

דממה.

תחושת הפחד הייתה כה חזקה ומדבקת. ראיתי אותה בעיני כול התלמידים.

"אם זה מה שאתם רוצים. זה מה שתקבלו." הוא אמר בכעס.

"אנחנו נפתח פה תיק אחרי תיק עד שנמצא את הגנב. כולם לשים את התיק על השולחן!"

אני ישבתי בשורה האחרונה, כך שראיתי את כל התלמידים. במבט חטוף ראיתי את אלי, הבריון של הכיתה משחיל את הטלפון, לתיק של מיקי. הוא קלט אותי. הוא הגניב לי מבט מאיים. נחרדתי ובלעתי רוק.

אחד, אחרי השני, הניחו התלמידים את התיק על השולחן. יהונתן, הילד הטוב של הכיתה שישב בשורה הראשונה, אמר בשקט למורה "אבל זה לא פייר."

המורה מאיר אמר בכעס: "מה יש לך להסתיר? אתה לא רוצה שכולנו נגלה את הגנב! יש פה מישהו שצריך להסתיר משהו?". כשהוא אמר את זה הוא הביט במבט מאיים וסרק את הפנים של כל הכיתה. כשהביט באלי הוא התעכב מעט והרים גבה. נדמה היה שהוא יודע בדיוק במי צריך לחשוד אך הוא שתק. כל הכיתה שתקה, אך נראה ששתיקתו של אלי הייתה הרועמת מכל.

אני זוכר שחשבתי לעצמי לרגע: 'טוב עכשיו נגלה אם דנה באמת מחזיקה את הדובי שלה מהגן בתיק כל הזמן, אולי יתפסו את יוסי עם הנינטנדו שלו...' אבל מיד נזפתי בעצמי. גם לי זה לא היה נעים.

אחר כך חשבתי מה תמירה המחנכת המקסימה הייתה עושה. נראה לי שאצלה זה לא היה קורה. אבל אם זה היה קורה היא מהר מאוד הייתה מגלה שזה אלי. יש לו כבר עבר של עונשים. אני אפילו לא הייתי מפחד לומר שזה הוא ואולי הוא אפילו לא היה מפחד להודות. היינו בטח מקבלים איזה שיעור על "אל תגנוב", והיא הייתה נותנת לו עונש חינוכי. כל התלמידים היו עוד לומדים מזה, אחרי שאלי היה מתנצל בפני כולם ועושה משימה מיוחדת לפיצוי, כמו להכין שיעור חברה או לנקות את הכיתה.

אבל המורה מאיר זה ממש לא תמירה. למאיר תמיד הייתה סיבה לכעוס על כולם.

המורה מאיר עבר תיק, תיק והפך את תכולתו על השולחן כשהתלמיד מתכווץ. ואז זה קרה, הוא הגיע לקארין. קארין החמודה האדימה ומבטה הושפל. קארין הייתה ילדה מופנמת קצת ותמיד הייתה מציירת במחברת או על דפים. כשהמורה מאיר הפך את התיק שלה כולם ראו את הדף הגדול עם הציור. היא ציירה את יהונתן ומסביב לבבות, לבבות ועשרות פעמים כתוב "קרין אוהבת את יהונתן". כולם צחקו.

קארין פרצה בבכי ורצה החוצה מהכיתה.

ואני כבר לא יכולתי עם זה יותר – "זה אלי גנב" קראתי, "תעזוב אותנו בשקט."

אני לא אספר לכם מה בדיוק קרה אחר כך, רק אומר שעוד קיבלתי עונש מהמורה מאיר על כך ששיתפתי פעולה עם גנב ועל כך שהתחצפתי למורה. חטפתי הרבה מכות מאלי עד סוף היסודי. אבל למרות הכול הייתי גאה בעצמי והרגשתי טוב (וגם קיבלתי שלוש הצעות חברות באותה שנה...)

הכיתה כולה נכשלה באותה שנה במדעים, המורה מאיר התפטר בסוף השנה והשמועה אמרה שבכלל היו לו עסקים מחוץ לבית הספר וזו אולי הסיבה שהוא הסתובב עם פלאפון יוקרתי.

קארין לא הגיעה 3 ימים לבית הספר ולולא התמיכה המלאה שקיבלה מהמחנכת וההתנצלות שהיא קיבלה מהרבה ילדים בכיתה, היא לא הייתה חוזרת לעצמה.

עברו כבר 15 שנים מאז ולמדתי קצת פילוסופיה, אזרחות ומדעים אבל את השיעור הזה לא אשכח לעולם, זה היה השיעור הטוב ביותר שקיבלתי על מדעי המדינה, מדעי החברה ומדעי החיים.

למדתי ש:

לקחת לכולם את הפרטיות כדי לעשות צדק מביא ליותר אי צדק ויותר פשע.

מי שנלחם למען טובת הכלל הוא הראשון שסופג ביקורת.

בחברה מפוחדת להיות חשוד זה עונש גם אם אתה זכאי.

לעיתים לפושעים יש יותר כוח משיש לאנשים ישרים אבל בדרך כלל זה מצב זמני.

לא כל מי ששולט פועל תמיד לטובת הכלל.

שרשרת המזון עובדת רק כאשר יש איזון - כאשר לאחד המינים יש יותר מדיי כוח החיים של כולם (כולל שלו) בסכנה.

מדוע סיפרתי לך את הסיפור הזה?

בימים אלו עומדת על הפרק הצעת "חוק המאגר הביומטרי". החוק מחייב כל אדם בישראל למסור טביעת אצבע ולעבור סריקה ממוחשבת של תווי פנים ואלו יישמרו במאגר.

לאחר שהחוק עבר בקריאה ראשונה תחת הרושם שהוצג שהמאגר הוא אמצעי למניעת זיופים ושיפור השירות לאזרח(על ידי שר הפנים לשעבר מאיר שטרית), התגלה לאחרונה שאין צורך במאגר ביומטרי על מנת לספק תעודות זהות קשות לזיוף או כדי לשפר את השירות לאזרח והמאגר נועד לצורך שיטור. יש לציין שתעודות ביומטריות מכילות את המידע בתוך התעודה ואין צורך בשימוש במאגר. לכן איסוף המידע הנעשה כאן הוא בניגוד מוחלט לתפקיד של רשויות במדינה דמוקרטית. בעוד שמידע ביומטרי נאסף בכפייה בכל העולם על עבריינים החוק המוצע מאפשר איסוף מידע כזה לצורך משטרתי לגבי כל אזרח.

מאגר ביומטרי בכפייה לכלל אזרחים אינו קיים באף מדינה דמוקרטית בעולם.

המאגר הוא כלי מעקב אחר אזרחים. מצלמה עם מאגר יכולה לזהות היום כל אדם אפילו בקהל ממאות מטרים. כאשר יותר ויותר מצלמות מוצבות ברחובות, השילוב הוא כלי מעקב שאין כדוגמתו ומהווה שינוי מהותי ביחס המשטר לאזרחים. מאגר הוא גם כלי שבאמצעותו ניתן לגלות על כל אחד היכן הוא היה ועם מי בזמינות, מהירות ודיוק שמעולם לא הייתה בידי גוף כל שהוא בעולם.

עקב לחץ ציבור ההצבעה על החוק נדחתה מעט, אך הצעת החוק עדיין לא השתנתה, אלא הוענקו סמכויות רבות יותר למשרדי הממשלה לשנות את החוק על ידי תקנות.

ישנם אנשים רבים שמתנגדים למאגר - אך הציבור ככלל לא יודע כלל על המאגר והסכנות שהוא מביא איתו. על כן חשוב שתעביר מייל זה לכל אחד כעת! פנה כעת לכל איש ציבור שתוכל והסבר לו על השינוי המהותי שישראל עלולה לעבור אם יעבור החוק.

מספר נקודות שחשוב שתדע:

החוק מהווה פגיעה בפרטיות, בחופש הביטוי וחופש המחשבה של כולנו.
(קישורים בנושא: עו"ד יהונתן קלינגר- פגיעה בפרטיות , עו"ד דן חי – המאגר מסוכן לכולנו , פגיעה בפרטיות – רק בישראל, כולנו חשודים - ד"ר קרין ברזילי-נהון, , סיכון ביומטרי – דה מרקר, ערוץ 7 משה פייגלין – מדינת משטרה , פרטיות מול מאגר ביומטרי – אפוק טיימס, עו"ד אבנר פינצוק – למה המדינה רוצה את טביעת האצבע שלי, מאבק על החירות, מי עומד מאחורי מאיר שטרית, המועצה להגנה על הפרטיות, אח גדול או פראנויה)

החוק קודם בצורה לא דמוקרטית ולא ראויה על ידי מאיר שטרית שיזם
(קישורים בנושא: השר מיכאל איתן- תהליך לא ראוי, שטרית לא בחן חלופות, שטרית פועל לבדו, מסתירים מהציבור, מהלך חקיקה דורסני, תהיות בדבר המניעים של שטרית, מי עומד מאחורי מאיר שטרית, )

מניעת זיופי תעודות זהות יכולה לחסוך כסף לקופת המדינה אך ניתן לבצעה בדרכים רבות.
המאגר הביומטרי יעלה מאות מיליוני דולרים.
(קישור: מיליארדי דולרים, מאות מיליוני דולרים, הכסף הגדול שמאחורי החוק, הפרוייקט היקר ביותר )

מאגר ביומטרי לכלל האזרחים מסכן את ישראל בכמה אופנים

1. הפיכת ישראל למדינת משטרה ומעקב.

(קישורים בנושא: שינוי היחס בין האזרח לשלטון, מדינת משטרה -ד"ר אן קוואקיאן, ערוץ 7 משה פייגלין – מדינת משטרה )

2. סכנה לביטחון המדינה.

(קישורים בנושא: מכתב המדענים, גרוע מאסון צ'רנוביל , פרופ' אלי ביהם – סכנה למדינה, הרשות ללוחמה בטרור, חברת HP עובדת עם סוריה ואיראן?, )

3. סכנה לדליפת המאגר לגורמים עבריינים.

(קישורים בנושא: מכתב המדענים, גרוע מאסון צ'רנוביל, בעיקר סכנה, , מבקר המדינה, היטלר מחפש מאגר ביומטרי , )

קיימים אנשי ציבור רבים שמתנגדים למאגר ביומטרי ביניהם:

השר מיכאל איתן, הממונה על השירות לאזרח.

משה פייגלין, מבכירי הליכוד הלאומי

בועז אוקון, מנהל בתי המשפט לשעבר ועיתונאי.

לשכת עורכי הדין

עו"ד יהונתן קלינגר

עו"ד אבנר פינצ'וק, יו"ר האגודה לזכויות האזרח

ד"ר קרין ברזילי נהון

עו"ד דן חי, לשכת עורכי הדין

דורון שקמוני, חבר הנהלת איגוד האינטרנט הישראלי

פרופ' אלי ביהם, דיקן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון

פרופ' דוד הראל, חתן פרס ישראל 2004 למדעי המחשב

פרופ' עדה יונת, פרס ישראל לכימיה 2007

פרופ' עמוס ביימל, אונ' בן גוריון, מומחה להצפנה ואבטחת מידע

פרופ' דני דולב, מומחה לאבטחת מידע, האונ' העברית

פרופ' יעקב זיו, חתן שני פרסי ביטחון ישראל, חתן פרס ישראל 1993 למדעים מדוייקים

פרופ' נוגה אלון, חתן פרס ביטחון ישראל

פרופ' יעקב בקנשטיין, חתן פרס ישראל לפיזיקה

פרופ' יקיר אהרונוב, חתן שני פרסי ישראל לפיזיקה 1989 וב- 1998

פרופ' אמיר הרצברג, מומחה לאבטחת מידע והצפנה, אונ' בר אילן

פרופ' בני שור, מומחה להצפנה, אונ' ת"א

פרופ' איל קושלביק, מומחה להצפנה ואבטחת מידע, טכניון

פרופ' עומר ריינגולד, מומחה להצפנה ואבטחת מידע, מכון וייצמן

בועז אוקון, מנהל בתי המשפט לשעבר

דורון אופק

ח"כ דב חנין

ח"כ ניצן הורוביץ

ח"כ נחמן שי

ח"כ שלי יחימוביץ'

ח"כ חיים אורון

וישנם עוד אלפי אנשים ביניהם כתבים ואנשי ציבור נוספים שמתנגדים לחוק. אבל משום מה זה עדיין לא מספיק בשביל שטרית כדי לשקול חלופות למאגר.

על כן, פנה לכל חברי הכנסת עכשיו והעבר מייל זה לכל רשימת התפוצה שלך עכשיו!

החוק הזה ראוי לדיון ציבורי רחב שכולל את כולנו. 7 מיליון אנשים יכתתו רגליהם למשרד הפנים ויתנו טביעת אצבע ותווי פנים למשטרה בלי לדעת במה מדובר אם לא נעשה זאת. אל תהיה אדיש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה